Øving, coaching, mental trening

Forberedelse til prøvespill – 2 gode tips!

Har du opplevd å bli overrasket før eller under et prøvespill på en måte som påvirket prestasjonen din? 

Noen kan bli positivt overrasket og oppleve og at de klarer å prestere bedre enn vanlig. Kroppen og hodet er klar og fokusert, musikken er i sentrum og de er i flytsonen. Andre kan bli overrasket av følelser i kroppen eller tankespinn i hodet som hindrer dem fra å prestere optimalt. Det blir vanskelig å fokusere på musikken fordi kroppen skjelver, hendene blir klamme, munnen tørr, pulsen stiger eller hjertet slår fortere. I hodet kan de negative tankene bli intense og fortelle dem at de ikke er bra nok eller hvor dyktige konkurrentene er, og selvtilliten kan dale og energien forandre seg i løpet av sekunder. 

Det er viktig å forberede et prøvespill slik at hodet og kroppen er godt forberedt og kan takle det som kommer. Dette krever omfattende jobbing, og her kommer to gode råd til deg.

1. Visualisering

Visualisering et godt verktøy som handler om å se for seg hvordan en ønsker at prøvespillet skal gå. Se for deg at du presterer på ditt beste og kjenn i kroppen hvordan det føles å gjøre det så bra. Gjør det gjerne daglig i uker før prøvespillet.

Hvorfor virker dette?

Hjernen vår klarer ikke å skille mellom en tenkt eller en reel situasjon, derfor kan visualisering hjelpe deg å

  • øke sjansen for at det du ønsker skal skje faktisk skjer
  • unngå å komme i kamp, flukt eller frys modus fordi hjernen har «opplevd» situasjonen før og føler seg verken truet eller redd.

Det er allmenn kjent at innen områder med sterk konkurranse så er mental trening nødvendig for å ta ut sitt fulle potensiale. Det er bare å se til idretten. Under ski-VM i år har flere norske idrettsutøvere fortalt at mentaltreningen var avgjørende for suksessen de oppnådde. Mental trening kan blant annet hjelpe deg å få bedre selvfølelse, bedre selvtillit og øke effektiviteten og prestasjonsevnen betraktelig. Hvis du investerer tid og er utholdende og tålmodig, så kan du høste store resultater ved å trene mentalt. 

Husk at når du visualiserer så må du alltid ta med godfølelsen! 

2. Mock Auditions

Det å øve fysisk på prøvespillsituasjonen er et annet nyttig verktøy. Mock Auditions gir oss mulighet til å forberede oss på det som faktisk skjer i en prøvespillsituasjon og få et overskudd til å takle det på best mulig måte. Etter en Mock Audition analyseres prestasjonen, og så jobbes det med forbedring til neste Mock Audition. Dette gir en oversikt over styrker og svakheter både mentalt og fysisk – gitt at du får en annen spenning i kroppen når du gjør Mock Auditions enn når du øver for deg selv. Gjør prøvespillet så ekte som mulig, og spill gjerne for personer som gjør deg ekstra nervøs.

wood people woman girl

Øving og fremføring er to forskjellige oppgaver som har ulikt mål og krever ulik arbeidsmetode. Når du øver trenger du å være kritisk, analysere, bedømme og vurdere det du hører for å kunne forbedre spillet ditt. Det kan bli mye terping på ulike deler av stykket med fokus på teknikker som fører deg til ønsket resultat. Når du fremfører noe for et publikum krever det å kunne spille gjennom uten å stoppe, beholde fokus om du gjør feil og gjøre raske karakterskift; du trenger overskudd, kreativitet, lekenhet, tilstedeværelse i øyeblikket og må kunne gi deg hen til musikken. Ferdighetene når du øver er altså veldig annerledes enn når du står på scenen.

Det er en fordel å gjøre Mock Auditons så ekte som mulig og å gjøre mange!

Jeg håper du liker mine råd og jeg ønsker deg masse lykke til med forberedelser til neste prøvespill eller konsert. Det er bare å ta kontakt på mail til lene@musikerhelse.no om noe er uklart eller du har noen spørsmål.

Hvis du tenker at dette høres bra ut, men er usikker på om du klarer dette alene, så skreddersyr jeg gjerne et prøvespillforberedelse program til deg. Det kan du lese mer om her.